Opony motocyklowe

W przeciwieństwie do samochodu, kierowca motocykla ma do dyspozycji raptem dwa koła. Dodając do tego, że motocykle często poruszają się z większą prędkością niż samochody, logicznym jest, że dobra przyczepność decyduje tu często o życiu lub przynajmniej zdrowiu motocyklisty.

Na rynku opon motocyklowych wyróżnia się kilka podstawowych rodzajów ogumienia, ze względu na sposób ich wykonania. Biorąc pod uwagę ich właściwości, łatwiej przewidzieć jest, jak dana opona może zachować się w danym terenie i jak dalece zapewni nam bezpieczeństwo uwzględniając jej parametry i rodzaj nawierzchni po jakiej się poruszamy.

Wzorem konstrukcji samochodowych także dla jednośladów już dawno zbudowano opony bezdętkowe, a ostatnio także ogumienie odporne na przebicie (system PAX). W nowoczesnych gumach co chwila są zmieniane bieżniki, producenci eksperymentują też z mieszankami. A wszystko po to, żeby zagwarantować jak najlepszą przyczepność w zmieniających się warunkach - na suchym asfalcie, błotnistej drodze w lesie, pełnym kałuż betonie czy nawet na śniegu i mrozie. To trudne zagadnienie, gdyż w odróżnieniu od opon samochodowych bieżnik w jednośladach styka się z nawierzchnią na znacznie mniejszej powierzchni, nie przylegając płasko do ziemi, lecz pracując na łuku.

Przywykliśmy już do opon bezbieżnikowych, czyli tzw. slicków. Mają one zastosowanie na torach wyścigowych, zapewniając ultraprzyczepność na suchych nawierzchniach. W oponach motocykli sportowych, które jeżdżą po normalnych drogach i muszą sobie dać radę w każdych warunkach, także w deszczu slicki są zakazane. Projektanci wymyślili więc sprytne bieżniki kombinowane - opona ma profil i gładkość slicka oraz głębokie elipsoidalne rowki odprowadzające na boki wodę spod opony.

Do enduro i wszelkiej maści jednośladów off-roadowych zakłada się opony z bieżnikiem "przestrzennym", z różnej wielkości gumowymi klockami, których kształt i rozmieszczenie jest niezwykle ważne, ponieważ służy wyrzucaniu błota i uniemożliwieniu zaklejania bieżnika. Tego typu rozwiązania można spotkać zarówno w oponach modnych skuterów, które służą do jazdy po mieście, ale także w terenie (klocki małe, płaskie i ciasno ułożone), oraz w motocyklach enduro i cross (klocki dużych rozmiarów, często ułożone z szerokimi kilkucentymetrowymi przerwami).

I tak opony pirelli motocyklowe mają zdecydowanie wyższe wymagania od opon do samochodów osobowych. Musimy zwrócić uwagę, że motocykle pokonują zakręty w pochyleniach, co umożliwiają i ułatwiają odpowiednio dobrane opony motocyklowe. Montowanie opon o źle dopasowanym rozmiarze zaburza ich profil i znacznie pogarsza właściwości jezdne motocykla.Bardzo często możemy spotkać się z motocyklami wyposażonymi w opony motocyklowe o znacznie większym rozmiarze niż zalecany, co w konsekwencji negatywnie wpływa na bezpieczeństwo.

Profesjonalna koszykówka olsztyn dla każdego.

Profesjonalna klimatyzacja daikin do twojego domu.

Zapisz się na wolontariat wrocław sportowy.

Najlepsze katalizatory wola do twojego samochodu.

Skutecznie pozycjonowanie stron warszawa dla twojej witryny.

Certyfikowane adaptery optyczne dla przemysłu.